Just to let you know,we have...

Friday, November 21, 2008

Watch Out Guys For Your "BIRD"



Ok korang,skang aku nak kongsi topic prostate cancer,yang smakin menganas dikalangan lelaki2 yg umurnya smakin menjelang.Maybe we as teenager and adult think like diz,"is it too early for us?" tapi cuba korang bygkan, lelaki yang terdekat dgn korang,yang umurnya smakin tua,sekitar 45-75,haaa...BAPAK2 korang la.kalau ada, maybe ABG2 korang ke yg dah tua2. Prostate cancer ni nampak mcm remeh-temeh, tapi ia sgt lah mengancam nyawa ayah2 korang..
So kat sini aku nak kongsi la pasal bnda alah ni,aku amek de emedicine,tapi bkn aku copy paste ar..aku bce n olah balik secara ringkas.

1.Prostate cancer ni adalah jenis malignant(sgt bhy, dan boleh merebak)
2.Pertumbuhannya sgt slow,so if patient detect it at year 56,maybe the cancer start develop at 46 year, muda kan?
3.Antara pembunuh lelaki terbanyak didunia selepas Lung Cancer

Sign N Symptom

1.Apabila sign n symptom tu dah terjadi maknanya cancer tu dah merbak jauh keluar dr gland(prostate gland)..so mcm dah teruk ar jugak
a)susah nak kencing
b)susah nak stop kan kencing semasa kencing
c)kencing ditengah malam sgt kerap
d)kencing yang keluar bkn terpancut tapi meleleh jer...
e)kencing tak lawas
f)sakit dan panas semasa kencing
g) tidak dapat ereksi(erection)kan penis anda
h)air mani ada tompok2 darah
i)kencing berdarah jugak
j)skt2 blakang bdn terutama di daerah bontot


1.S&S dia mmg byk giler,so kalau ada salah satu dr ni,kita dah leh aware akan kesihatan kiter.Direct jer pg jumpa doctor..insyaAllah mungkin dpt dijauh kan dr ni semua

2.So for korang yang ada ayah,syg kat ayah korang,nak dia bebas dr Prostate cancer,exposed lah dkt mereka pasal bnda ni,jgn pndang remeh!!!

3.Sumtimes kite as anak n mereka as bpk,kiter pun tak brani nak discuss bnda2 macam ni directly ye tak,tapi....kite as a son or daugther,kiter ada responsibility for them jugak
plan2 ar tanye kat ayah2 korang,pasal symptom2 ni ar
kalao segan sgt,ko crik jer kat emedicine.com then print maklumat ni
then korang taruk ar kat dpn dia,then korang wat dowh jer,jgn lupa suh dia bce gak ar...

So we as a man,also need to aware penyakit2 yang susah sgt nak elak ni,slalu asyik dgr pompuan je buat breast exam,tkut akan kanser payudara,tapi ingat,kanser prostate ni sama la jugak cam kanser payudara..

P:S/ 27 000 Men die with Prostate Cancer A Year in U.S,source-> BMJ

1 comment:

duchess11 is DiBaH said...

huiii...
agak seyes gak laa ksedaran yg ko nk berikan kpde kaum adam di luar sana..huhuu..

sgguhpon aku xtau dgn lebey mdalam,
[sbb aku xblaja medik kot],
aku bace je laa..
hehehe..
mne tau,kuar soca aku ke...=p

Related Posts with Thumbnails